Thursday, January 19, 2012

22 December 2011 - the day the Senate passed the anti-worker amendments to the Employment Act 1955

Well, on 22 December 2011, the last day of the Senate sitting, the Barisan Nasional government got the 'draconian' anti-worker anti-union  Bill to amend the Employment Act 1955 passed....now it will go to the King for his approval and thereafter it will become law...

Anger and disappointment with the leadership of the Malaysian Trade Union Congress (MTUC) is because they failed to provide effective leadership and actions to stop these amendments which will now enable factories/plantations/workplaces to evade employment relationships with the workers that work for them. 

Now this amendments will make 'labour suppliers' (contractors for labour/manpower outsourcing companies) into employers...The question now is whether the MTUC will just 'give up' on this struggle to retain employment relationships as it is...Will they gather hundreds of thousands of workers and petition the King... Will they still put pressure on Najib and his BN government not to start using this 'law' - or for the repeal of those draconian anti-worker anti-justice provisions...
MTUC represents more that 802,000 workers who are members of its member unions, and is also the representative of all workers in Malaysia in all negotiations with the Malaysian government and/or the ILO.

Of course, the fact of the amendment being approved by the Senate was 'down-played' and not given much media coverage ... and I too was not too certain whether it was passed or not.. (Extracts of the Hansard on 22/12/2011, where this matter was discussed from 11.40am and was passed by about 4.00pm...)
 


1140
RANG UNDANG-UNDANG
RANG UNDANG-UNDANG KERJA (PINDAAN) 2011
Bacaan Kali Yang Kedua dan Ketiga
11.41 pg.
Timbalan Menteri Sumber Manusia [Dato'Maznah Mazlan]: Terima kasih. Tuan Yang di-Pertua, saya mohon mencadangkan supaya Rang Undang-undang Kerja (Pindaan) 2011 iaitu
satu rang undang-undang buruh utama yang mengawal hubungan antara majikan dan pekerja di sektor swasta serta mengandungi peruntukan-peruntukan mengenai hak-hak pekerja dan
standard-standard minimum pengajian dibacakan bagi kali yang kedua sekarang. .....



1600
[Tuan Yang di-Pertua mempengerusikan Mesyuarat]
Tuan Yang di-Pertua: Ahli-ahli Yang Berhormat, sebagaimana yang telah pun dipohon
untuk belah bahagian, penghitung telah membuat pengundian dan keputusannya adalah seperti
berikut:
Ahli-ahli yang bersetuju 36 undi... [Tepuk]
Ahli-ahli yang tidak bersetuju 8 undi.
Tuan Yang di-Pertua: Dalam perkara ini, izinkan saya memperingatkan. Sungguhpun
demokrasi dalam peraturan ada, saya merayu – sudah merayu pun. Selepas ini saya akan tegas
dalam keputusan saya. Sebagai Yang di-Pertua, keputusan muktamad adalah di tangan saya dan
saya harap Yang Berhormat semua akur dan patuh. Dalam persidangan ini saya cuba memberi
ruang. Jangan lupa bahawa sekarang ini jam pukul 4.02 petang. Kita ada lagi sembilan rang
undang-undang. Selepas ini kalau sistem yang saya cuba benarkan – nampaknya tidak dihiraukan,
tidak diambil berat bersama tanggungjawab. Majlis kita bersidang ini terpaksa kita sudahkan.
Malam tadi kita sudah tapi belah bahagian ini sudah satu trend nampaknya. Saya terima, saya
akur, patuh kepada peraturan tetapi fikirlah baik-baik apa faedahnya kepada kita.
DN 22.12.2011
66
Dalam suasana demikian, kita membuat keputusan begini hanya membuang masa. Inilah
contohnya... [Tepuk] Kepada Ahli Yang Berhormat...
Dr. Syed Husin Ali: [Bangun]
Tuan Yang di-Pertua: Tidak payah Yang Berhormat. Beri saya bercakap dahulu. Izinkan
saya bercakap dahulu. Bila saya bercakap ini, ini bukan emosi, tetapi untuk bersama-sama kita
bertanggungjawab cuba hendak menyelesaikan. Kita hari terakhir hari ini. Kita hanya tidak sampai
beberapa jam lagi dan kita buat keputusan tadi usulnya sampai habis. Sampai habis itu maknanya
tidak lebih daripada 12 tengah malam. Oleh demikian, saya teruskan.
Ahli-ahli Yang Berhormat, oleh kerana lebih suara yang bersetuju, maka rang undangundang
ini dibacakan kali yang kedua sekarang.
Rang undang-undang dibacakan kali yang kedua dan diserahkan kepada Dewan sebagai
Jawatankuasa.
Majlis bersidang dalam Jawatankuasa.
[Tuan Yang di-Pertua mempengerusikan Jawatankuasa]
Fasal-fasal dikemukakan kepada Jawatankuasa.
Fasal 1 hingga 33 diperintahkan jadi sebahagian daripada rang undang-undang.
Rang undang-undang dimaklumkan kepada Majlis sekarang.
Majlis Mesyuarat bersidang semula.
Rang undang-undang dilaporkan dengan tidak ada pindaan; dibacakan kali yang ketiga
dan diluluskan.

No comments: